2014. április 27., vasárnap

Magyarok külföldön

Folytatva az elözö posztom eszmefuttatasat.... Ezt.
Ezert (sem) ismerkedek magyarokkal. Van egy ismerös (ok, ö is magyar), akivel ha nagy ritkan talizunk es megyünk valahova es meghalljuk, hogy magyarul beszelnek, akkor atvaltunk automatikusan nemetre, ö is en is. Es lehet azt mondani, hogy elfelejtettem, hogy honnan jövök. En tudom, hogy nem igy van.

De az is igaz, hogy magyar es magyar között is van különbseg. Ami leginkabb abban mutatkozik meg, hogy ki vendegmunkas es ki nem. A vendegmunkasok nagyon rosszak, velük nem szabad baratkozni. Ilyen az en lakotarsam is. Mert ök csak azt nezik, hogy hogyan lehet a legtöbbet az itt tartozkodasukbol es az emberekböl kisajtolni. A lakotarsam is azt csinalta anno, amikor meg nem volt a lakotarsam, hogy en segitseget kertem töle, hogy tud-e melot, amikor bajban voltam. Megadta a volt fönöke telefonszamat, ahonnan ö gyakorlatilag menekült, mert nem annyira nem jött be neki a melo. Megadja nekem a szamot es mondta, hogy ö gyakorlatilag egy közvetitö es 100 euroba kerül a moka, ha el tudok helyezkedni. Es megmondta, hogy "a masik 100 eurot" neki kell adnom, ha kapok melot ott. Tessek? Mi az,hogy a masik 100 eurot? Es azert tudom, hogy ö is vendegmunkas, mert beszelt arrol, hogy Svajcba megy, vagy lehet csak Münchent hagyja itt. Ö sem tudja mit akar.
Mi, aki komolyan gondoljuk az itt letet, nem szivesen beszelünk a vendegmunkasokkal. Söt. En pl. a turistakkal sem. Hallaom az akcentusbol (mert mindig meghallom), hogy ki magyar es nem leplezem le magam. Volt olyan vendegem, aki probalta nekem elmagyarazni, hogy mi az a sorbet fagyi. Es tök hülyeseget magyarazott es nem hallgatott engem meg, csak mondta a magaet. Basszus, tudom mit arulok annak ellenere, hogy nem vagyok cukrasz. Volt egy masik szitu, amikor kedvesnek tünö nök alltak tanacstalanul a sütipultom elött es talalgattak, hogy melyik süti micsoda. Viccesek voltak, igy gondoltam megszolalok magyarul. Kerdezi a nö a masiktol, hogy hogy mi lehet az ott elöl, en meg mondtam, hogy rumtorta. Az meg mondja a masiknak, hogy torta, a nemet azt mondja Torte, akkor en biztos magyar vagyok. Ö megörült, de a masik nem, az elkezdett nemetül beszelni.
A harmadik alkalom, amikor felfedtem maga egy magyar elött, az sem vegzödött fenyesen. Amikor elöször nalunk jart a lany, egyböl hallottam, hogy magyar. Az en fülemnek iszonyat csunya a magyar akcentus. Ezert kicsit örülök neki, amikor azt mondjak, hogy orosz akcentusom van. :) Mondjuk nem tevednek sokat, mert van közöm az orosz nyelvhez. ;)
Szoval eltelt par alkalom, amikor magyarul kerdeztem öt meg, hogy mit szeretne. Lattam, hogy az irodistakkal jön, mondom akkor ö sem vendegmunkas. Aztan meg volt ott egyszer vagy ketszer, mire megkerdezte, hogy lenne-e kedvem szamot cserelni, mert ö szivesen ismerkedik. Megadtam neki a szamom. 2 nap utan irt ram. Elmentünk parszor melo utan ide-oda. Azt hittem ebböl meg lehet is valami, mert kiderült, hogy ö sem angyal. De ritkan ert ra, mert annyi ismeröse van, meg programja, hogy nem tud mindig mindenkire idöt szakitani. Meg nekem mondta, hogy mivel a meloja miatt egesz nap beszel, igy hetvegenkent szivesen van egyedül, ahol nem beszel. Kb. 5 honapon keresztül ment ez igy. Aztan törtent a baleset. Ö segitett nekem bevasarolni, amiert nagyon halas vagyok neki. Szerintem erthetö, hogy a baleset utan elegge megzuhantam es magammal voltam elfoglalva. Amit ö felhanytorgatott nekem miutan rakerdeztem, hogy mi a baj. Merthogy meg ritkabban irt, mint azelött. Es elmondta, hogy en teljesen mas vagyok, mint ö, meg hogy az utobbi idöben csak magammal voltam elfoglalva, pedig neki is van baja, az apukajanak volt egy sulyos balesete, leesett a padlasrol. En erre csak azt valaszoltam, hogy sajnalom, hogy igy erzi es jobbulast kivantam apukajanak. Nem kerek bocsanatot, amiert nem vagyok gondolatolvaso. Nem tudhatom, hogy mi törtent vele vagy az apukajaval, ha nem tudatja velem. En mindig vartam, hogy ö is keres engem, mert a gyakorlatban az törtent, hogy az esetek 1/4edeben keresett ö engem, en öt pedig az esetek 3/4edeben. Van különbseg. De en sosem hanytorgattam neki fel, hogy mas mint en meg hogy allandoan nekem kell keresnem öt. Hiszen ettöl szep a vilag, hogy szines, hogy nem vagyunk egyformak.
Ezutan meg beszeltünk vagyis irtunk parszor egymasnak. Termeszetesen minden egyes alkalommal en kezdemenyeztem. Aztan januarban tallakoztunk az üzletben, amikor jöttek hozzank ebedelni. De többet nem. Azt hiszem februar közepen irtunk utoljara, aztan legközelebb a szülinapjara irtam. Azt megköszönte. Masnap irtam neki, hogy talan megprobalhatnank beszelni erröl a dologrol. Arra mar nem kaptam valaszt.
Szoval nemcsak a nem vendegmunkasok között is valogatni kell. Es megint felmerül a kerdes, amit Markus kapcsan tettem fel. Kiben lehet bizni?







Jo szelet es esemenymentes szolgalatot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése